Atea: Derfor er vi en del af Sejlsportsligaen

juni 29, 2017

Hvordan giver det mening for en af landets største IT-leverandører at gå ind i sejlsport? Læs med her, når Atea fortæller om synergierne mellemog Ateas egen ambition om at blive digital verdensmester.

Mikkel Drucker, Senior Vice President of Marketing/Digital Market, forklarer nærmere: 

Hvorfor lige et sponsorat af Sejlsportsligaen?
”Hos Atea har vi en klar ambition om at gøre Danmark til digital verdensmester. Den målsætning går hånd i hånd med Sejlsportsligaens målrettede arbejde for at gøre Danmark til verdens bedste sejlsportsnation.”

Hvad får Atea ud af sponsoratet?
”Selvom udgangspunktet ikke er ens, kan Atea og Sejlsportsligaen sagtens lære af hinanden. I begge tilfælde er der lagt en klar strategi, der vil gøre os til de bedste på hver vores felt. Vi identificerer os også med Sejlsportsligaens vilje til at redefinere den gængse opfattelse af, hvad sejlsport er. På samme måde er vi – som Danmarks største it-virksomhed – hele tiden nødt til at justere den grundlæggende fortælling om digital transformation. Simpelthen fordi udviklingen går så hurtigt.”

Er der nogle synergi-effekter mellem Atea og Sejlsportsligaen?
”Digitalisering og optimering af forretningskritiske processer er vores passion, og vi gør en forskel for vores kunder hver dag. Det er vi stolte af. Derfor er det også virkelig inspirerende at se, hvordan datadrevet optimering inden for sejlsport er med til fremelske sublime præstationer i et barsk og uberegneligt miljø. Samtidig ved vi, at menneskene bag Sejlsportsligaen brænder for – og tror på projektet. Den historie vil vi gerne være en del af.”

Kapsejlads som publikumsport
Kapsejladser foregår på åbent vand – oftest langt fra land for at sikre tilstrækkelig plads og fair sportslig afvikling. Af samme grund er det svært at gøre sejlsport til en egentlig tilskuersport. Den virkelighed har Sejlsportsligaen sammen med Atea søgt at udfordre fra dag ét i 2013. 

Med små felter, små baner og korte sejladser er det muligt at komme tæt på land – så tæt, at man som tilskuer pludselig kan følge og fornemme dramaet i de tætte sekvenser ved start, mærkerundinger og målgang.  

I en nyhedsbrev, som Atea har publiceret, forklarer projektleder i ligaen, Peter Wolsing, nærmere om Sejlsportsligaens banebrydende konkurrenceformat, der er i fuld gang med at revitalisere dansk sejlsport på en række kerneområder. Først og fremmest er der gjort op med sejlsport som en ’publikumsfjendtlig’ sportsgren.

”Alle ligasejladserne foregår tæt på land eller i havneindløb, så publikum tydeligt kan se, hvad der sker. Samtidig optager droner og både med kameraer om bord videosekvenser direkte fra konkurrencerne. Videoerne klipper vi efterfølgende sammen og viser på sociale medier,” siger Peter Wolsing.

Konceptet med kystnær sejlads og en offensiv SoMe-strategi har tydelig effekt. Sejladserne i Sejlsportsligaen kan på gode dage samle flere tusinde ’followers’ – live på land eller online på de sociale medier hjemme i sofaen.

Voldsom fart og klubfølelse
Fra kysten eller online kan tilskuerne se ligabådene buldre ned ad langsiderne med en topfart på omkring 20 knob eller det, der svarer til små 40 km/t. Den voldsomme fart i ligaens topmoderne J/70-både stiller store krav til besætningerne. Derfor varer hver sejlads kun 12-15 minutter, hvorefter de sejlende besætninger bliver skiftet ud.

Ifølge Peter Wolsing øger det dynamiske rotationsprincip publikumsoplevelsen, samtidig med at fokus bliver lagt på de deltagende ligaklubber frem for besætninger og enkeltpersoner.

”Vi har ladet os inspirere af håndbold- fodboldklubbernes stærke klubfølelse. Når fokus ligger på, at det er klubber, der sejler mod klubber, så øger det muligheden for at engagere klubbens medlemmer over en bred front,” siger Wolsing.

Opbygningen af stærke klubidentiteter er således et grundelement i Sejlsportsligaen. Fx hedder de forsvarende mestrer fra Frederikshavns Sejlklub i dag Frederikshavn Seahawks.

Dialog med Danske Spil
Peter Wolsing fortæller, at konceptet for Sejlsportsligaen nu er så fasttømret, at ligaen er på vej ind i en ny fase, der både skal gøre ligaen mere profitabel og ligaens besætninger endnu mere konkurrencedygtige internationalt.

”Vi tænker hele tiden over, hvordan vi kan nå ud til endnu flere danskere ved at udvikle vores medie-setup. Derudover indgår vi i en dialog med Danske Spil, der på sigt skal gøre det muligt at spille på sejlklubberne op til og under ligasejladserne.”

Selv kalder Peter Wolsing planerne for en ”kommercialisering af Sejlsportsligaen” – vel at mærke en kommercialisering, der samtidig gør de danske sejlere endnu dygtigere og skarpere i international målestok.  

FLERE NYHEDER